Takafulink Dan MedicalCard

Takafulink(pelan hayat) dan Kad Perubatan adalah 2 perkara yang berbeza walupun fungsinya tetap sama.


1. Kad Perubatan
Fungsinya adalah bagi membantu para peserta meringankan beban kewangan dalam menyelesaikan kos/bil ratawan yang tinggi dihospital swasta.

2. Takafulink
Fungsinya utamanya menyediakan satu jumlah/tabung bagi kegunaan peserta itu sendiri jika berlaku hilang upaya kekal atau kegunaan waris jika berlaku kematian.selain terdapat beberapa manfaat tambahan yang boleh diambil peserta.

jadi peserta perlu faham apa tujuan/matlamat peserta untuk memiliki polisi Takaful.

kenapa perlu ambil Kad Perubatan dan Takafulink secara berasingan?
tak salah untuk kita dapatkan produk '3+1' tapi kita kena faham  konsep.Pelan 3+1 nampak memang bagus dan menyenangkan pelanggan tapi cuma kita fikirkan sejenak apa tujuan sebenarnya kita ambil polisi Takaful,adakah sekadar cukup syarat(asalkan ada),mengikut kawan atau menyedari kepentingan Takaful?

kita umpama kan begini,kita pergi kekedai pesan  segelas milo ais dan juga mila suam  serta segelas  ais batu, kita akan dapati harga yang berbeza antara segelas milo ais dan segelas milo suam berserta ais batu yang berasingan.

jika ambil pelan Takafulink tapi macam-macam2 manfaat tambahan yang ingin diambil kad perubatan dan segala macam bentuk elaun  maka ianya akan memberi kesan kepada Manfaat Asas(sum covered) .Kita harus ingat setiap manfaat tambahan yang diambil ada caj yang dikenakan.

ini sebenarnya perbezaan antara pelan stand alone MAA Takaful dan 3+1,dengan kad perubatan  kami yang menanggung 100% kos rawatan jadi peserta tidak perlu terlampau memikirkan elaun bagi melindungi ko-takaful yang dikenakan,

Dan harus ingat tujuan sebenar untuk peserta mengambil pelan Takafulink adalah bagi menyediakan satu back up kewangan/geran apabila berlaku musibah kepada peserta sebagai pencari nafkah dan ketua keluarga akan ada satu sumber kewangan yang ditinggalkan untuk kegunaan keluarga yang mana ianya mampu meringankan masalah/beban hutang yang ditinggal selepas ketiadaan peserta atau untuk kegunaan peserta sebagai perbelanjaan harian apabila berlaku hilang upaya kekal.

Dan dapatkan Kad Perubatan MAA Takaful yang stand alone kerana harganya yang berpatutan dan limit tahunan yang tinggi selain menanggung 100% kos rawatan peserta.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan