Mengapa Anda Perlukan Insuran/Takaful?


salam,

tujuan saya lampirkan keratan ini bukan lah nak aibkan sesiapa, tapi cuma nak kongsi kesusahan yang dialami oleh isteri dan anak2 En abdul rahman rejab.kesusahan keluarga ini terjadi bilamana En. abdul rahman yang jatuh katil tiba-tiba lumpuh seluruh badan.

bayangkanlah kesusahan yang menimpa keluarga ini,dah la isterinya mengharapakan pada En abdul rahman yang berkerja seeorang diri dan merupakan kakitangan kerajaan,.apabila musibah yang tidak di sangkakan ini terjadi dokumen peribadi pula hilang menyebabkan gaji beliau 'tersekat' di bank.anaknya sendiri tidak dapat keluarkan duit ayahnya akibat procedure bank.jadi ini boleh dijadikan ikhtibar buat kita semua.benda yang kita sendiri tidak dapat menjangkakan kekadang boleh terjadi pada diri kita atau ahli keluarga kita.

saya pernah berhadapan dengan propek yang berkata pada saya "tak per la,saya tak percayakan insuran lagi pun saving saya dah cukup dan pelaburan saya pun banyak boleh tampung isteri dan ana-anak saya"...tapi bagaimana jika perkara diatas terjadi?

jadi saya ingin mengajak pembaca diluar sana berfikir sejenak,andaikata perkara ini terjadi pada diri kita,instrumen kewangan yang mana yang paling efisyen yang boleh kita harapkan.......???

KWSP?UNIT TRUST?BANK?

dari apa yang kita baca petikan diatas,anak En abdul rahman sendiri tidak boleh keluarkan gaji beliau,saya ada tanya seorang kawan saya pegawai di sebuah bank jika ini yang berlaku apa yang perlu dilakukan?memang banyak procedure yang perlu dilakukan dan mengambil masa yang agak lama.sedangkan kita amat memerlukan kewangan dalam keadaan sebegitu.nak keluarkan menggunkan kad atm?dalam keadaan yang sebegitu adakah kita boleh ingat benda-benda yang penting kecuali kita ada tulis no pin dimana-mana dan kita ingat dimana kita letak no pin tersebut...jadi berbalik pada soalan tadi..instrumen apa?sudah tentulah tidak lain dan tidak bukan insuran/takaful....

jika kita menyimpan didalam bank dan lumpuh seperti Encik Abdul Rahman ni, cuma kita saja yang boleh keluarkan duit, tapi kalau insurance/takaful...lumpuh macam ni, duit akan dibayar oleh pihak insurance/takaful kepada waris yang memerlukan untuk teruskan kehidupan dan menanggung kos rawatan perubatan....FAST, IMMEDIATE and GUARANTEED....hanya itu sahaja yang mampu saya katakan....memang mekanisma insurance/takaful dicipta sedemikian rupa, bukan seperti bank, ASB atau Tabung Haji.

Jadi jika ada sesiapa pembaca diluar sana yang mempunyai pandangan bahawa menyimpan dibank untuk tujuan kecemasan atau sakit, pada saya adalah tindakan kurang bijak,apa yang boleh saya cadangkan simpan sebahagian duit tersebut di insuran/takaful dan sebahagian lagi simpan  di bank, Unit Trust atau laburkan mengikut kehendak masing2.jika dilihat balik sistem asas kewangan no 1 yang kita perlu ada adalah insuran 2. simpanan yang boleh dicairkan untuk 3-6 bulan 3. pelaburan

Mesej dah disampaikan, banyak sudah artikel seperti ini di surat khabar, terpulang ke atas kita untuk bertindak.anda ambil atau tidak, itu soal no. 8...kenapa solan no. 8?....sebab ada 7 persoalan lagi yang anda perlu tahu dan fahamkan baru lah anda buat keputusan. Apa 7 soalan tersebut?

1- Kenapa Anda PERLU perlindungan TAKAFUL?

*Soalan ke-2 hingga 5

Apa yang insurance/takaful boleh bantu untuk risiko ini?

2- Kematian / Lumpuh Kekal Keseluruhan

3- Sakit Kritikal

4- Kemalangan (Mati atau Lumpuh Kekal Keseluruhan)

5- Simpanan Berterusan

7- Kenapa anda perlu BERTINDAK sekarang?

Dan baru lah anda fikir, nak ambil atau tidak,iaitu persoalan yang ke-8.

Sekian...


SUMBER DR LAMAN BLOG SDR AZIZ

2 ulasan:

  1. ngutuk company x tapi pakai ayat agent company x jgk...

    BalasPadam
  2. Salam Encik Bob, Artikel nie ada sebahagiannya saya yang tulis, tapi you copy paste and buat macam you punya. Saya tak de masalah sangat benda tu, at least respect sikit hasil kerja orang. Bukan main amik tanpa kebenaran dan buat seolah2 you yang buat....

    BalasPadam